UCHWAŁA NR XL/298/22 RADY GMINY MEŁGIEW
z dnia 13 maja 2022 r.
w sprawie uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Mełgiew”
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r., poz. 2028), po pozytywnym zaopiniowaniu przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Lublinie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Rada Gminy Mełgiew uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się „Regulamin dostarczania wody na terenie Gminy Mełgiew” w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Mełgiew. § 3. Traci moc Uchwała VIII/43/03 Rady Gminy Mełgiew z dnia 30 lipca 2003 r. w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Mełgiew.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Janusz Zbigniew Oleszek
REGULAMIN
w sprawie dostarczania wody na terenie Gminy Mełgiew
Rozdział 1. Przepisy ogólne
§ 1.
- Niniejszy regulamin dotyczy dostarczania wody na terenie Gminy Mełgiew.
- Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowego oraz odbiorców usług.
§ 2.
- Ilekroć w niniejszym regulaminie mowa jest o „ Ustawie” rozumie się przez to ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
- Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie jakie nadają im akty prawa wyższego rzędu, w tym w szczególności Ustawa.
Rozdział 2. Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowe w zakresie dostarczania wody
§ 3.
Przedsiębiorstwo wodociągowe w zakresie dostarczania wody zobowiązana jest:
- Zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych do dostarczania odbiorcy usług wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, w ilości nie mniej niż 0,1 metra sześciennego na mieszkańca na dobę, pod ciśnieniem dyspozycyjnym od 0,05 MPa do 0,6 MPa , mierzonego na wylocie zaworu głównego za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym.
- Zapewnić wodę zdatną do spożycia przez ludzi, odpowiadającą jakościowo wymaganiom określonym w przepisach wykonawczych do ustawy o parametrach nie przekraczających wartości:
- bakterie grupy coli – 0 jtk/100 ml;
- bakterie Escherichia coli – 0 jkt/100 ml;
- pH-6,5-9,5; d) zawartość związków żelaza – poniżej 200mg/dm3;
Rozdział 3. Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§ 4.
- Dostarczanie wody odbywa się na podstawie pisemnej umowy między przedsiębiorstwem wodociągowym a odbiorcą usług zgodnie z art. 6 Ustawy.
- Podpisanie umowy z odbiorcą usług następuje po złożeniu przez niego wniosku o zawarcie umowy.
- Wniosek o zawarcie umowy z przedsiębiorstwem wodociągowym o zaopatrzenie w wodę powinien zawierać:
- Imię i nazwisko (lub nazwę), numer NIP (o ile wnioskodawca go posiada), oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy,
Załącznik do Uchwały Nr XL/298/22 Rady Gminy Mełgiew z dnia 13 maja 2022 r. - Oznaczenie nieruchomości, co do której wnioskodawca wystąpił z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy,
- Oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej przedsiębiorstwa wodociągowego, czy też posiada własne ujęcie wody,
- Oświadczenie wnioskodawcy, na jakie cele będzie wykorzystywał dostarczaną wodę,
- Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych wnioskodawcy przez przedsiębiorstwo wodociągowe w celu zawarcia umowy.
- Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę przez przedsiębiorstwo wodociągowe z osobą korzystająca z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 8 ust.3 regulaminu, a ponadto:
- Imię, nazwisko (lub nazwę) numer NIP (jeśli osoba taka go posiada) oraz adres osoby korzystającej z lokalu, co do której składany jest wniosek o zawarcie umowy wraz z umocowaniem do złożenia wniosku w imieniu i na rzecz tej osoby,
- Wskazanie lokalu, co do którego wnioskodawca żąda zawarcia umowy,
- Oświadczenie osoby korzystającej z lokalu o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez przedsiębiorstwo wodociągowe wyłączenie w celu zawarcia umowy.
- Umowa z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym zawierana jest na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego.
Rozdział 4. Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 5
- Podstawę rozliczeń wynikających z umowy o dostarczanie wody stanowi aktualna taryfa przedsiębiorstwa wodociągowego, określająca ceny i stawki opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, a także ilość wody dostarczonej do nieruchomości określona z art. 27 Ustawy.
- Podstawą obciążenia odbiorcy usług należnościami za usługi dostarczania wody świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowe jest faktura.
- Okresy rozliczeniowe obowiązujące odbiorców usług są określone w umowie.
- W przypadku budynku wielolokalowego, w którym odbiorcami usług są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali, z którymi przedsiębiorstwo wodociągowe zawarło odrębne umowy.
- Przedsiębiorstwo stosuje półroczne okresy obrachunkowe chyba, że umowa zawarta z odbiorca usług stanowi inaczej.
Rozdział 5. Warunki przyłączenia do sieci
§ 6.
- Przyłączenie do sieci wodociągowej odbywa się na pisemny wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać informacje określone przepisem art. 19a ust. 4 ustawy.
- Przedsiębiorstwo wodociągowe dokonuje kwalifikacji terminu rozpoznania wniosku, o którym mowa w ust.1 i wydaje bądź odmawia wydania warunków przyłączenia, w terminie określonym w Ustawie.
- Warunki, o których mowa w ust. 3, określają co najmniej:
- Lokalizację nieruchomości osoby ubiegającej się o przyłączenie;
- Miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego;
- Wymagania i parametry wynikające z możliwości technicznych prowadzenia usługi dostawy wody oraz obowiązujących norm i przepisów techniczno- budowlanych;
- Okres ważności wydanych warunków przyłączenia;
- Załącznik graficzny (mapa sytuacyjno-wysokościowa).
- Jeżeli przedsiębiorstwo wodociągowe odmówi przyłączenia nieruchomości do sieci jest ona zobowiązana przesłać podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie do sieci pisemną odmowę wraz z uzasadnieniem w terminie określonym w Ustawie. W takim przypadku przedsiębiorstwo wodociągowe nie wydaje warunków przyłączenia do sieci.
Rozdział 6. Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowych
§ 7.
Ustala się techniczne warunki określające możliwość dostępu do usług wodociągowych:
- Przyłącza wodociągowe należy wykonać z rur PE o średnicy dostosowanej do projektowanego przepływu;
- 2. W uzasadnionych przypadkach przyłącza mogą być wykonywane z innych materiałów przeznaczonych do przesyłu wody przeznaczonej do picia;
- W miejscu włączenia do sieci należy zamontować zasuwę odcinającą;
- Przewody wodociągowe w gruncie należy prowadzić możliwie najkrótszą i bezkolizyjną trasą stosując odpowiednie zagłębienie wynikające ze strefy przemarzania gruntu.
Rozdział 7. Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowe odbioru wykonanego przyłącza
§ 8.
- Przedsiębiorstwo wodociągowe dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi warunkami przyłączenia oraz przepisami prawa budowlanego. Przedsiębiorstwo wodociągowe ma prawo odmówić przyłączenia nieruchomości do sieci, jeżeli przyłącze zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami przyłączenia do sieci.
- Odbioru przyłącza dokonuje się przed zasypaniem przyłącza. Odbiór elementów robót ulegających częściowemu zakryciu (zasypaniu) podmiot przyłączany jest zobowiązany zgłaszać przedsiębiorstwu wodociągowemu przed zakryciem.
- Po dokonaniu pozytywnego odbioru technicznego następuje montaż wodomierza lub urządzenia pomiarowego i zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę.
Rozdział 8. Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody
§ 9.
W przypadku niedotrzymania ciągłości świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowe usług oraz odpowiednich parametrów dostarczonej przez nie wody, Przedsiębiorstwo wodociągowe ma obowiązek:
- Poinformować niezwłocznie odbiorców usługi o takich przypadkach, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, w tym wskazać, o ile to możliwe, planowany termin przywrócenia prawidłowego funkcjonowania sieci i odpowiednich parametrów dostarczanej wody.
- Zapewnienie odbiorcom usług zastępczych punktów poboru wody w przypadku przerw w dostawie wody przekraczających 12 godzin oraz poinformowanie odbiorców usług o lokalizacji takich punktów, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób.
- O ile jest to możliwe, podąć niezbędne działania celem przywrócenia ciągłości świadczenia usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody.
Rozdział 9. Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody
§ 10.
Przedsiębiorstwo wodociągowe zobowiązana jest do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za obsługę odbiorców usług oraz podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci, w tym informowanie ich o obowiązujących przepisach oraz wynikających z nich prawach i obowiązkach, a także przyjmowania reklamacji, jak również o szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umowy.
§ 11.
Przedsiębiorstwo wodociągowe zapewni aby informacje zawierające dane umożliwiające kontakt oraz godziny przyjmowania reklamacji oraz udzielania informacji były dostępne w siedzibie oraz na stronie internetowej Przedsiębiorstwa wodociągowego.
§ 12.
Przedsiębiorstwo wodociągowe zapewnia, aby w jego siedzibie lub na jego udostępnione były:
1. Dokumenty w aktualnym brzmieniu:
- Taryfa;
- Niniejszy regulamin;
- Tekst jednolity Ustawy (w przypadku braku tekstu jednolitego – tekst ujednolicony) wraz z aktami wykonawczymi;
- Szczegółowych warunków zawierania umów, wtym konieczność przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisani umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umowy;
- Procedury reklamacyjnej;
- Sposobu rozstrzygania, zgodnie z Ustawą, spraw spornych w przedmiocie:
- odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę;
- odcięcie dostawy wody.
§ 13.
Każdy odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowe umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości naliczonych opłat na te usługi.
Rozdział 10. Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 14.
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe z sieci przedsiębiorstwa wodociągowego posiadają wyłącznie jednostki straży pożarnej.
§ 15.
Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowego zobowiązani są do powiadomienia przedsiębiorstwa wodociągowego o miejscu pożaru niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia, nie później niż dzień po zdarzeniu.